BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Sunday, December 6, 2009

Epilog

7 tahun kemudian...

Adam menyalakan lilin di atas meja makan yang kini dipenuhi dengan pelbagai makanan itu. Sesekali dia memandang ke arah tangga rumahnya itu. Lenguh berdiri, dia duduk di atas salah satu daripada tiga buah kerusi meja makan itu.
" Hmm.. apalah yang diorang buat kat atas sana tu?," fikirnya sendiri. Dia memeluk tubuhnya. Beberapa saat kemudian, kedengaran suara sorang kanak-kanak lelaki ketawa. Dia mula mendongak ke arah tangga banglonya itu. Kelihatan Nia berpakaian gaun putih dengan rambutnya dihias cantik sedang berjalan turun. Di sebelahnya, kelihatan seorang kanak-kanak lelaki memakai kot hitam berpimpinan tangan dengannya. Adam bingkas bangun dan berjalan ke arah mereka. Sebaik Nia sampai ke anak tangga yang terakhir, dia menarik tangan Nia dan mengucup tangan itu.
" You look so beautiful," katanya lembut. Nia tersenyum mendengar pujian dari suaminya itu.
" Haris??," tanya kanak-kanak lelaki itu pula. Adam dan Nia memandang ke arah Adam Haris, cahaya mata sulung mereka. Kemudian, Adam mendukung Haris dan membawanya ke meja makan. " You look so beautiful too ," katanya dan meletakkannya di atas salah sebuah kerusi. Selepas itu dia menarik pula kerusi untuk Nia. Nia tersenyum lalu duduk di atas kerusi itu. Adam pula mengambil tempat bertentangan dengan Nia.
Melihat semua sudah berada di situ, Adam mula memetik jarinya. Serentak dengan itu, lampu rumah mereka terpadam semuanya. Kini mereka hanya diterangi oleh beberapa batang lilin yang dinyalakan di atas meja makan itu. Haris sedikit terkejut, namun dia tahu mama dan papanya berada di sampingnya.
" Nampaknya, abang rancang semua ni dengan sempurna ye?," kata Nia sambil tersenyum.
" Mestilah, kan untuk isteri tercinta abang ni," jawab Adam. Walaupun sudah lapan tahun mereka berkahwin, Adam tidak pernah lupa ulang tahun perkahwinan mereka. Dan setiap tahun, pasti ada-ada sahaja cara suaminya itu untuk menyambut ulang tahun perkahwinan mereka. Tahun ini, Adam sudah merancang candle light dinner kat rumah mereka sendiri.
" Mama, bila kita boleh makan?," tanya Haris yang sejak tadi lagi terliur akan makanan yang terhidang di hadapannya itu.
" Sayang dah lapar ye?," tanya Nia kepada anaknya itu.
" Kalau Haris dah lapar, kita makan sekaranglah," kata Adam sambil mengambil lauk untuk anaknya itu. Kemudian, mereka sama-sama menjamu selera. " Sayang..," Adam menghulurkan sesudu nasi kepada Nia untuk menyuap isterinya itu. Nia tersenyum kemudian makan makanan yang disuap oleh Adam itu. Kemudian, dia pula membuat perkara yang sama kepada Adam.
" Erkkk..," kedengaran Haris bersedawa kenyang. Adam dan Nia masing-masing berpaling kepada Haris, kemudian mereka ketawa mereka mula pecah.
Tiba-tiba kedengaran sebuah muzik bergema di ruangan itu. Muzik lagu My Baby You itu benar-benar menyentuh jiwa. Dengan tidak semena-mena, Adam berdiri dari tempatnya dan menghampiri Nia. " Shall we dance?," tanya Adam sambil menghulurkan tangannya kepada Nia. Nia tersenyum sambil menyambut tangan suaminya itu. Haris masih setia di kerusinya sambil memerhatikan mama dan papanya menari. Dia tersenyum sendiri.
" Nia tak pandai menarilah abang," kata Nia sambil cuba mengawal gerakan kakinya. Namun Adam hanya diam membisu sambil terus merenung wajah isterinya itu. Tangannya yang memeluk pinggang isterinya itu semakin dieratkan. Dia menarik Nia semakin dekat dengannya.
" Abang pun tak pandai juga," katanya sambil tersenyum.
Dia merapatkan wajahnya ke wajah Nia. " Sayang, happy aniversary..," katanya lembut. " I always love you," katanya lagi. Satu kucupan diberikan di pipi isterinya itu. Wajah Nia berubah merah. " Tak nak wish kat abang juga ke?," wajah Adam masih rapat dengan wajah Nia, hanya kira-kira dua sentimeter sahaja. " Happy Aniversary juga untuk abang," kata Nia sambil tersenyum. Kini mereka sudah berhenti menari. Namun, Nia masih lagi berada dalam pelukan Adam. " Mana kissnya?," tanya Adam lagi. Pelukannya semakin dieratkan. Nia tersenyum malu, namun kemudian dia mencium pipi suaminya itu. Wajahnya berubah merah padam. Adam tersenyum melihat isterinya malu begitu.
" Abang ada hadiah untuk Nia," katanya. Akhirnya pelukannya dilepaskan. Dia mengeluarkan sebuah kotak baldu dari dalam saku kotnya dan membuka kotak itu. Nia tergamam melihat seutas rantai bertatahkan berlian di dalam kotak itu. Adam mengeluarkan rantai itu dan memakaikannya pada leher Nia. Nia meraba-raba rantai di lehernya itu dan berkata," Terima kasih abang,"katanya. " Everything for my wife," kata Adam.
" Sebenarnya Nia pun ada hadiah juga untuk abang," kata Nia. Wajah Adam kelihatan teruja mendengar kata-kata Nia itu. " Ni...," kata Nia sambil menunjukkan ke arah perutnya. Adam mengerutkan dahinya tidak faham. " You will get a new baby," kata Nia separuh berbisik.
" What?? Is that true??," tanya Adam bagaikan tidak percaya. Nia mengangguk-anggukkan kepalanya sambil tersenyum melihat gelagat suaminya itu.
" Haris, kamu dengar tak apa mama kamu cakap? Kamu akan dapat adik baru sayang!," kata Adam penuh teruja. " Oh sayang.. thank you," kata Adam sambil memeluk Nia. Haris datang menghampiri mereka. " Boleh Haris join?," tanya Haris.
" Oh sayang, come..," kata Nia. Lalu mereka bertiga berpelukan di situ.
" Terima kasih juga untuk abang sebab berikan keluarga yang bahagia pada Nia," kata Nia di dalam hatinya.

0 comments: