BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Monday, December 7, 2009

Bab 18

" Hey, sorang je ke?," tanya Cinta tiba-tiba sambil meletakkan pinggan nasinya dan duduk di hadapan Airell. Airell tersedak sup yang sedang dihirupnya pada waktu itu apabila mendengar sapaan Cinta itu.
" Kau tak boleh bagi salam dulu ke? Hish, nasib baik tak mati tercekik aku," kata Airell. Cinta hanya tersenyum. Hari ini, wajah Cinta kelihatan berseri-seri sekali. Airell sendiri dapat lihat perubahan pada wajah itu.
" Kau pun sorang juga," kata Airell sambil terus makan mi supnya. " Kawan-kawan aku semua ada hal," kata Cinta.
" Kau tak serik-serik lagi ye? Masih juga datang makan kat depan aku ni. Tak takut aku sembur kat dalam makanan kau lagi ke?," tanya Airell sambil tersengih-sengih.
" Ha, kalau kau nak ni, buatlah lagi," kata Cinta sambil menunjukkan kepalan tangannya pada Airell. Airell tergelak di situ melihat ugutan Cinta itu. Cinta pula sejak dari tadi berpaling ke sana-sini seperti mencari seseorang. Airell mula hairan melihat gelagat Cinta itu.
" Hoi, kau intai siapa? Apasal tak makan?," tanya Airell.
" Aku cari boyfriend aku la," kata Cinta lagi. Wajah Airell mula berubah mendengar kata-kata Cinta itu.
" Eh, lupa pula aku. Bila aku menang ni, maknanya kau akan jadi hamba aku la. Ok, kalau macam tu, start dari hari ni, kau kena ikut perintah aku selama sebulan, faham?," tanya Cinta.
" Aku sanggup jadi hamba kau seumur hidup aku pun," kata Airell perlahan. Cinta yang tidak mendengar butiran percakapannya itu bertanya semula. " Kau cakap apa?," tanya Cinta.
" Tak ada apa-apa, aku cuma cakap apa kau nak aku buat?," kata Airell.
" Erm.. pasal tu, petang ni baru aku cakap. Kau datanglah rumah aku petang nanti," kata Cinta sambil tersenyum. Tiba-tiba, Khai datang entah dari mana dan menegur Cinta. " Hai sayang, boleh saya duduk sini juga?," tanya Khai. Wajah Cinta kelihatan gembira melihat kedatangan Khai itu. " Duduklah.. Saya memang cari awak pun tadi," kata Cinta. Wajah Airell berubah kelat.
" Err.. duduklah Khai.. Cinta, aku pergi dulu la. Petang nanti, aku datanglah rumah kau," kata Airell lalu berdiri dan pergi dari situ. Khai mengekori pemergian Airell dengan ekor matanya.
" Awak rapat ke dengan Airell tu?," tanya Khai.
" Tak ada la rapat sangat, teman buat bergaduh ada la," kata Cinta. " Kenapa? Awak cemburu eh?," tanya Cinta pula.
" Ish.. taklah," Khai cuba menafikan. Cinta hanya tersenyum. Dia tahu, Khai cemburu sebenarnya.

Khai mencuci mukanya di sinki bagi menghilangkan rasa mengantuk. Subjek Bahasa Melayu, memang subjek yang paling membosankan baginya. Tiba-tiba kedengaran salah satu daripada pintu tandas itu terbuka, dan kelihatan Airell keluar sambil membetulkan seluarnya. Wajah Khai berubah sinis, dia sememangnya tidak suka dengan lelaki itu. Airell pergi ke sinki di sebelah Khai untuk mencuci tangannya. Dia tidak menghiraukan Khai di sebelahnya itu, pandang pun tidak. Dengan tidak semena-mena, Khai menarik tali lehernya.
" Hoi.. apa hubungan kau dengan Cinta ha?," tanya Khai dengan nada marah. Airell terkejut dengan kelakuan Khai itu.
" Hey, apa ni?! Main tarik-tarik tak tentu pasal ni!," Airell melepaskan tali lehernya dari genggaman tangan Khai. Wajahnya sudah mula merah menahan marah. " Apa kau ingat aku dengan dia bercinta ke? Woi, kalau kau tak percaya kat kekasih kau sendiri, buat apa bercinta!," kata Airell dengan nada yang tinggi.
" Kau dengar sini, aku dengan Cinta cuma kawan.. Tapi aku nak ingatkan kau, kalau kau sakitkan hati kawan aku tu, memang siap kau! ," kata Airell lagi bernada ugutan. Kemudian dia berlalu keluar dari tandas itu. Khai mendengus geram.

Airell menunggu di luar rumah Cinta di atas motornya, menunggu gadis itu keluar. " Tadi janji pukul 5, tak keluar-keluar pun. Takkan nak suruh aku masuk kot," bisik hatinya sambil memandang jam di tangan.
" Airell, sorry la, aku makan tadi. Hah, ni dia senarai apa yang perlu kau buat," kata Cinta sambil menghulurkan beberapa helai kertas A4. Airell membulatkan matanya melihat kertas-kertas yang diberi oleh Cinta itu.
" Jadi driver.. Belanja setiap hari.. Tolong temankan bila bosan.. Tolong top-upkan phone.. Jadi pengawal peribadi untuk jaga keselamatan.. Tolong temankan jika disuruh..," Airell membaca senarai yang ditulis di dalam salah satu kertas A4 itu. " Gila, apa benda yang merepek ni??," sungut Airell.
" Apa yang kau kena buatlah.. Ada 200 perkara semuanya," kata Cinta sambil tersenyum. Sekali lagi Airell membulatkan matanya. " Kau nak aku buat semua ni?? Huh, aku takkan buat semua ni," kata Airell.
" Eh, kau dah janji.. Janji tetap janji, ingat tu..," kata Cinta mengingatkan Airell. Airell mengeluh sendiri.
" Ye lah, ye lah.. Maknanya aku kena selalu berada di sisi kau la kalau nak buat semua yang ada dalam senarai ni.. Hmm, jadi bodyguard la, macam-macam..," kata Airell lagi. Cinta tersenyum seraya berkata," Nampaknya, macam tu la," katanya. Sekali lagi Airell mengeluh. " Tapi aku akan sentiasa berada bersama dia," kata Airell dalam hatinya.
" Ok, aku setuju," wajahnya kelihatan ceria semula.
" Ok, 30 hari bermula dari hari ini," kata Cinta. Airell tersenyum," Tak apalah, asalkan aku dapat sentiasa bersama kau Cinta," katanya lagi di dalam hati sambil merenung pada kertas A4 di tangannya itu.

p/s: sorry la kalau n3 kali ni pendek sgt2.. idea tgh stuck untuk tulis pnjg2..sorry ye?

0 comments: