BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Friday, May 8, 2009

Bab 16

" Faiz, aku tanya kau satu soalan, boleh tak? ," tanya Haris tiba-tiba kepada rakannya yang sedang khusyuk menghirup jus oren itu.
" Apa maknanya bila seseorang itu selalu terbayangkan wajah seseorang, dia rasa macam nak selalu bersama orang itu, tapi bila dia berdepan dengan orang tu, dia rasa macam nervous je..?," tanya Haris. Faiz tersedak mendengar soalan yang diajukan oleh Haris itu. Sejak bila Haris pandai mengajukan soalan-soalan seperti itu?
" Kenapa kau nak tahu ni? ," tanya Faiz hairan.
" Tak de la, ada kawan aku datang tanya soalan itu pada aku, aku tak tahu nak jawab apa, aku tanyalah kau," jelas Haris penuh lancar walaupun setiap patah katanya itu adalah satu kelentong. Faiz mengangguk faham. " Itulah tandanya kawan kau tu dah jatuh cinta ," kata Faiz. " Siapa kawan kau tu?," tanya Faiz ingin tahu. Haris berkerut.
" Siapa?," tanya Haris. Faiz mengecilkan matanya memandang Haris. " Oh, kawan aku yang tu.. Adalah tu, kawan satu group dissucussion ," jelas Haris lagi.
Pada masa yang sama, dia ternampak melalui tingkap kafeteria itu, Nia sedang berjalan melintasi kafeteria itu. Lantas, dia mencapai beg galas yang sering dibawa bersamanya lalu meminta diri. Faiz kehairanan melihat temannya yang tergesa-gesa itu, lalu dia cuba mengintai ke luar kafetaria itu melalui tingkap. Dilihatnya Haris sedang cuba mengejar Nia. Kemudian, Faiz tersenyum sendirian.

" Nia! ," panggil Haris. Nia berpaling setelah mendengar namanya dipanggil itu.
" Hai! Awak rupanya, saya ingatkan siapa," kata Nia setelah Haris berada betul-betul di hadapannya. Dia tersenyum kecil melihat Haris yang sedang tercungap-cungap itu.
" Awak nak ke mana ni?," tanya Haris. " Library.. ," jawab Nia ringkas. Kemudian dia menyambung perjalanannya semula. Haris berjalan seiringan dengannya. " Kita pergi bersama ye? Saya pun nak ke sana juga ni..," kata Haris. Mereka terus berjalan menuju ke perpustakaan sambil berbual mesra.
Setiba di pintu masuk perpustakaan, mereka berdua ternampak sehelai notis yang telah ditampal pada sebuah papan kenyataan di sebelah pintu masuk itu.
' JADILAH PENIAGA UNTUK SEHARI! Tempahlah sebuah Booth sempena Hari Konvokesyen kali ke-45 yang akan diadakan tidak lama lagi. Pelbagai aktiviti boleh dilakukan, menjual, pameran, dan lain-lain. Hanya RM 15.00 untuk sebuah Booth. Setiap Booth sekurang-kurangnya didaftarkan atas nama dua orang. Jadi, jangan lepaskan peluang ini. Segeralah membuat tempahan sementara peluang masih ada! '
Haris membaca setiap perkataan yang tertulis pada notis itu. Kemudian, dia memandang Nia, cuba untuk mendapatkan pandangan dari Nia tentang notis itu. Nia hanya mendiamkan diri. Sebentar kemudian, dia mula bersuara. " Macamana kalau kita sewa sebuah Booth pada hari itu nanti?," tanya Nia.
" Awak dan saya? ," tanya Haris inginkan kepastian. Nia mengangguk. " Err.. saya boleh je.. Tapi kita nak jual apa hari tu nanti?," tanya Haris.
" Jual je apa yang patut.. Pasal tu, kita fikirkan nanti-nanti je lah.. Buat masa ini, baik kita ambil sehelai borang untuk menyewa Booth itu," kata Nia sambil mengambil sehelai daripada borang permintaan untuk menyewa Booth itu. Kemudian, mereka berlalu masuk ke dalam perpustakaan dan cuba mengisi maklumat di dalam borang itu. Ketika Nia sedang duduk di kerusi leka menulis untuk mengisi borang itu, Haris berdiri di belakangnya untuk turut melihat.
Tiba-tiba, Nia tertolak pencil case yang berada di tepi meja itu lalu jatuh. Haris secara spontan tunduk untuk mengambil kotak pensil itu, begitu juga dengan Nia. Dengan tidak semena-mena, mereka berlaga sesama sendiri. " Aduh! ," Nia mengaduh sambil menggosok-gosokkan kepalanya. " Maafkan saya, sakit ke? ," tanya Haris sambil segera turut menggosok-gosokkan kepala Nia. Sewaktu sedang menggosok-gosok kepala Nia itu, Haris menyedari bahawa dia sedang diperhatikan oleh Nia. Dia menunduk memandang Nia, wajah mereka cukup hampir sekali. 'Dup Dap, Dup Dap!,' dia dapat merasakan jantungnya sekali lagi berdegup kencanga. Lalu dia segera menarik tangannya yang masih lagi menyentuh kepala Nia sebentar tadi.
" Err.. maaf..," kata Haris bagaikan orang yang telah melakukan kesalahan besar. Nia yang sejak tadi terdiam bisu, akhirnya tersenyum. " It's ok..," katanya ringkas. Dia juga dapat merasakan bagaikan jantungnya turut berdegup kencang pada waktu itu. Tapi, kenapa?

2 comments:

bidadari cinta said...

best...!!cepat sambung yer?tak sbr nak adakah adam akn bertemu lg dgn nia tu??

Dewi said...

sya lebih suka kalau nia ngan haris... berbanding ngan adam walaupun sya dpt rasakan yg adam tu x bersalah...
entahlah... tp gandingan nia dan haris superb...