BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Friday, July 10, 2009

Bab 8

Nia berjalan keluar dari kelasnya sambil menyandang beg sekolahnya itu, siap sedia untuk pulang ke rumah. " Cinta!". Kedengaran namanya dipanggil ketika dia hendak menuruni tangga di blok C itu. Dia mula mencari dari mana panggilan itu datang. Dari jauh kelihatan seorang lelaki sedang berjalan penuh bergaya menuju ke arahnya. Fuh, handsome! Tanpa disedari, Nia terlepas buku-buku yang dipegang olehnya pada waktu itu.
Alamak, malunya!
" Biar saya tolong," serentak dengan itu, lelaki itu tunduk dan mengutip buku-buku yang jatuh bertaburan itu. Dup dap, dup dap.. 'Dia tolong kutip buku aku! Stay cool Cinta, calm down..' Cinta mula berdialog di dalam hati. Dia sendiri tidak tahu kenapa setiap kali terserempak dengan lelaki itu, dia pasti berdebar dan berasa gugup.
" Dah nak balik ke?," tanya Khai sambil menghulurkan buku-buku yang dikutipnya sebentar tadi.
" Er..ye.. awak?," tanya Cinta pula. " Saya pun nak balik juga. Jom kita turun sama-sama," kata Khai sambil tersenyum. Lalu mereka berjalan seiringan bersama-sama. Tiba di sebuah kawasan, Airell terlihat mereka berdua lalu dia mengekori mereka berdua perlahan-lahan. Cinta dan Khai terus berbual mesra.
" Rumah awak kat mana?," tanya Khai.
" Rumah saya? Dekat je dengan rumah awak.. Selang tiga buah rumah je.. Takkan awak tak pernah perasan?," tanya Cinta.
" Eh, betul ke? Awak tinggal kat Kampung Suria jugak ke? Maaflah.. Saya memang tak pernah ambil tahu pasal jiran-jiran saya," kata Khai sedikit rasa bersalah.
" Tak pe..," kata Cinta sambil tersenyum.
Airell masih lagi mengekori mereka berdua dari belakang, menanti untuk melakukan sesuatu bagi merenggangkan kemesraan mereka berdua. Dia tersenyum jahat menanti untuk menjalankan rancangan jahat yang baru sahaja terlintas di kepalanya itu.
Akhirnya, sewaktu Khai dan Cinta melalui tepi kolam ikan di taman sains sambil berbual, Airell lalu di tepi mereka dan menolak Cinta. Manakala Cinta yang tidak dapat menyeimbangkan badannya itu, tertolak pula Khai. Lalu Khai pun terjatuh ke dalam kolam ikan itu.
" Err..Khai! Saya... Saya...," Cinta panik. Dari jauh, dia dapat mendengar suara yang cukup dikenalinya sedang ketawa. Dia melihat ke arah datangnya suara itu. Kelihatan Airell sedang ketawa puas, sambil memandang sinis kepada Cinta. 'Tak guna!',Cinta mula menyumpah-seranah Airell dalam hatinya.
Setelah Khai keluar dari kolam dengan basah-kuyup itu, dia segera berlalu menuju ke garaj motor untuk pulang. Dia terpaksa pulang dengan keadaan basah-kuyup begitu menyebabkan Cinta berasa sangat bersalah. Walaupun dia sudah berkali-kali meminta maaf, dia tahu, pasti Khai tidak akan memaafkannya. Kini kepalanya dirasakan seperti terbakar menahan marah. Seseorang yang boleh dimarah dalam hal ini hanya seorang, AIRELL!!
Dia berlari ke luar pagar sekolah, cuba mengejar Airell yang mungkin masih berada di sekitar itu. Dan jangkaannya memang tepat, Airell masih berada di situ, menunggu temannya datang untuk mengambilnya pulang ke rumah.
" Hei..KAU!!!," jerit Nia, menyebabkan semua mata pelajar yang berada di situ tertumpu padanya. Dia sudah tidak menghiraukan mereka semua. Fokusnya hanyalah pada Airell. Airell sendiri kelihatan terkejut melihat Nia yang berjalan ke arahnya dengan muka yang merah padam, bagaikan singa betina. Namun dicubanya untuk berpura-pura selamba.
" Ada apa? Khai kesayangan kau dah marah?," sindir Airell.
" Kau memang tak guna, tahu tak?? Kau tak patut buat macam tu??!!!!," tengking Cinta kepada Airell. Mereka mula bertekak di tepi jalan raya itu.
" Kau cakap kat aku, habis tempoh hari tu, bukan ke kau pun guna taktik kotor jugak!! ," Airell membalas. Kemudian, dia berjalan pergi dari situ, rimas dengan CInta.
" Hei, tunggu dulu!! Aku belum habis lagi..!!," jerit CInta lagi. Namun, Airell masih terus berjalan tanpa mempedulikan CInta.
" Aku bercakap dengan kau.. Ke kau ni dah pekak??!!," marah Cinta sambil berdiri di hadapan Airell, menahan dia daripada terus berjalan.
" Ish, ke tepilah kau!," kata Airell sambil menolak Cinta. Serentak dengan itu, Cinta terjatuh ke atas jalan raya itu dan pada masa yang sama, sebuah kereta meluncur dengan laju ke arah Cinta.
Aaaaaaa!!!!!!!!!!!!
" Cinta!!! "

0 comments: