BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Monday, May 11, 2009

Bab 6

“ Good morning girls! ,” Cinta masuk ke kelas dengan wajah yang ceria. Teman-temannya melihat jam tangan masing-masing, kemudian berpandangan sesama sendiri. Pukul 7.10 pagi. Awalnya!

“ Hei, ni aku la, Cinta. Kenapa dengan korang ni? Macam nampak hantu je? ,” tanya Cinta apabila melihat ketiga-tiga kawannya itu terlopong melihatnya.

“ Kau ni biar betul Cinta, kau mimpi ke?," tanya Maisara, salah seorang daripada tiga orang rakannya itu. " Ye lah, apasal hari ni awal kau datang?," tanya Miza pula. " Apalah korang ni. Dah hari ni aku bangun awal, awal la aku datang ke sekolah ,” kata Cinta sambil tersenyum. Kemudian, dia segera menuju ke mejanya di sebelah Nazira. Hatinya kini sedang berbunga-bunga untuk menjalankan rancangan yang telah dia aturkan semalam. Kerana itulah dia begitu bersemangat datang ke sekolah pada hari itu. Dia berharap agar masa akan bergerak pantas hingga tiba ke waktu rehat.

Setiap patah perkataan yang diajar oleh guru pada pagi itu, tiada satu pun yang dapat masuk ke dalam otak Cinta. Tapi yang mengejutkan rakan-rakannya, pada hari itu Cinta tidak lagi kelihatan tersengguk-sengguk seperti selalu. Memang catat rekod ni! Apa yang berlegar-legar dalam kepala Cinta hanyalah tentang apa yang bakal berlaku pada waktu rehat nanti. Dia yakin, dengan rancangan yang telah semalaman difikirkannya itu dapat membuat dia berkenalan dengan Khai pada hari itu.

" Cinta.. cuba kamu bangun, berikan satu faedah bersukan.. ," kata Cikgu Razilah kepada Cinta. Cinta yang masih dalam dunia khayalannya terus tersengih-sengih. Semua rakan-rakan sekelasnya kini mula memandang ke arahnya. " Cinta! ," tinggi sekali suara cikgu memanggil namanya untuk kali kedua itu. Cinta tersentak, ekoran itu, dia tidak dapat menyeimbangkan kedudukannya di atas kerusi itu lalu terjatuh ke bawah. Serentak dengan itu, kedengaran deraian tawa pelajar-pelajar kelas itu pecah. Masing-masing berasa geli hati melihat kejadian yang berlaku itu. Dengan bertebal muka, Cinta bangun dan berdiri.

" Kamu dengar tak apa yang cikgu tanya tadi? Cikgu nak kamu berikan kepada cikgu satu faedah bersukan," kata Cikgu Razilah lagi mengulangi soalannya sebentar tadi.

' Faedah bersukan? Apa ye? ' fikirnya sendirian." Err... dapat menyebabkan kita berpeluh dan berbau ,"jawab Cinta. Miza, Nazira dan Maisara serentak menepuk dahi masing-masing apabila mendengar jawapan dari Cinta itu. Sekali lagi kedengaran deraian tawa dari para pelajar kelas itu. Cikgu Razilah pula hanya menggeleng-gelengkan kepalanya.


" Eh, kau ni apa hal Cinta?? ," tanya Nazira kepada Cinta sewaktu mereka sedang berada di sebuah pondok bangku pada waktu rehat. " Aku tengok kau tersengih semacam je sepanjang hari ni. Dahlah kerap kena marah kat cikgu," sambung Nazira lagi. " Betul tu," kata Miza setuju dengan mulutnya yang penuh dengan sandwich yang dimakannya itu.

" Betul ke? Aku rasa macam biasa je la," kata Cinta. " Eh, kau tak makan ke?," tanya Maisara pula.

" Err.. aku tak makan hari ni..diet..," jawab Cinta. " Eh, aku ada hal la, aku pergi dulu ye? Nanti kita jumpa dalam kelas," kata Cinta lalu mengangkat punggungnya untuk pergi dari situ.

" Eh, kau nak ke mana??," tanya Miza. " Ada lah..," jawab Cinta ringkas sambil tersenyum sebelum meninggalkan mereka bertiga di situ. Rakan-rakannya itu menggeleng-gelengkan kepala melihat Cinta, sama seperti Cikgu Razilah tadi. " Apa nak jadilah dengan dia tu...," kata mereka serentak.


Cinta berlari menuju ke Taman Ros, dari jauh dia terhendap-hendap mencari seseorang. Itu dia! Memang dia tahu, Khai akan menghabiskan masanya di pondok bangku dalam Taman Ros itu. Memang kerap kali dia melihat lelaki itu berada di situ. Dia kemudian memulakan rancangannya. Dia menyelukkan tangannya ke dalam saku baju kurungnya itu sambil berjalan melalui taman itu, tepat di hadapan pondok bangku di mana Khai sedang berada pada waktu itu. Ketika itu, dia berpura-pura menjatuhkan sapu tangan di dalam saku bajunya itu ke tanah. Kemudian dia terus berjalan pergi bagaikan tidak menyedari tentang perkara itu.

' Panggillah.. please, tolonglah panggil aku..,' kata Cinta di dalam hatinya penuh harap. Namun setelah terlalu jauh dia meninggalkan kawasan itu, masih tiada sesiapa pun yang memanggilnya. Akhirnya dia menyerah kalah. Dia mula berpaling ke belakang, dan menuju semula ke pondok itu tadi. Dilihatnya, sudah tiada sesiapa lagi di pondok bangku itu. " Ee.. geramnya! Rosak rancangan aku! Takkanlah dia tak nampak sapu tangan ni?," kata Cinta sambil menunjuk ke atas tanah. Tapi, dia tidak dapat lihat mana-mana sapu tangan berada di atas tanah di kawasan itu. " Eh, mana sapu tangan tu? ," tanya Cinta sendirian. Dia berpusing-pusing mencari sapu tangan itu.

" Awak cari ni ke?," kedengaran satu suara dari belakangnya bertanya. Serentak dengan itu, Cinta terkedu. Itu suara dia!

" Awak cari sapu tangan awak ni ke? ," tanya suara itu sekali lagi. Kali ini Cinta mula berpaling ke belakang. Sedaya-upaya cuba dia mengawal dirinya daripada kelihatan gugup di hadapan lelaki itu. " Err.. ye lah.. Ni sapu tangan saya. Mana awak jumpa?," tanya Cinta berpura-pura. " Awak tercicirkannya kat sini tadi. Dah kotor tu, lebih baik awak basuh terlebih dahulu," jelas Khai. Cinta tersenyum mendengar penjelasan dari Khai itu. " Terima kasihlah.. Nasib baik ada orang yang prihatin macam awak ni," kata Cinta. Khai ketawa mendengar pujian dari Cinta. " Hal kecil je.. Dah saya nampak awak tercicirkannya tadi, saya tolonglah ambilkan," kata Khai. " Erm.. by the way, saya Khai.. Khairul Faris," Khai memperkenalkan dirinya.

" Err.. saya Cinta, Cinta Illyana..," kata Cinta pula. " Cinta? Nama yang unik.. Selamat berkenalanlah..," kata Khai. Cinta hanya tersenyum mendengar kata-kata Khai itu. Akhirnya, rancangannya menjadi juga. Hatinya bagaikan ingin bersorak pada waktu itu juga. tanpa disedari, dari jauh, mereka berdua sedang diperhatikan oleh seseorang.

" Cis, tak boleh jadi ni!! ," kata Airell.


1 comments:

bidadari cinta said...

haha..cepat sambung yer!!!